أحکام الخلل في الصلاة (انصاری، مرتضی بن محمدامین): تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - 'براى' به 'برای'
جز (جایگزینی متن - 'وي' به 'وی')
جز (جایگزینی متن - 'براى' به 'برای')
خط ۷۱: خط ۷۱:
سوم- خلل الصلاة:
سوم- خلل الصلاة:


دست نوشته ايست كه در کتابخانه رضویه در مشهد الرضا عليه‌السلام و به شماره 11128 و در 193صفحه (22 17 سم) يافت ميشود، اين کتاب شرحى است بر کتاب شرائع الإسلام [[محقق حلی، جعفر بن حسن|محقق حلّى]] قدّس سرّه، ايشان در ابتداى کتاب پس از بسملة و تحميد آورده‌اند:" قوله قدّس سرّه الركن الرابع في التوابع و فيه فصول: الأول في الخلل الواقع في الصلاة..." سپس بعد ازنقل برخى عبارات شرايع گفته‌اند:" الخلل لغة فساد الأمر كما في الصحاح و اضطراب الشىء..." در خاتمه نيز اينگونه آمده:" خاتمة في سجدتى السهو و هما..." سپس بحثى يك صفحه‌اى كرده‌اند كه در انتهاى آن صفحه اينگونه آمده:" و التحقيق كما هو الظاهر من تتبع كلمات القدماء...". اين عبارت در انتهاى صفحه و در وسط سطر تمام ميشود، اما در سمت چپ صفحه نوشته شده:" و لا من قبله" كه بر وجود تتمه‌اى براى اين بحث دلالت ميكند، مؤيد اين حرف اين است كه ايشان بحثى را كه باز كرده‌اند نميبندند و بحثشان ناقص ميماند، اما تتمه اين بحث پيدا نشده.
دست نوشته ايست كه در کتابخانه رضویه در مشهد الرضا عليه‌السلام و به شماره 11128 و در 193صفحه (22 17 سم) يافت ميشود، اين کتاب شرحى است بر کتاب شرائع الإسلام [[محقق حلی، جعفر بن حسن|محقق حلّى]] قدّس سرّه، ايشان در ابتداى کتاب پس از بسملة و تحميد آورده‌اند:" قوله قدّس سرّه الركن الرابع في التوابع و فيه فصول: الأول في الخلل الواقع في الصلاة..." سپس بعد ازنقل برخى عبارات شرايع گفته‌اند:" الخلل لغة فساد الأمر كما في الصحاح و اضطراب الشىء..." در خاتمه نيز اينگونه آمده:" خاتمة في سجدتى السهو و هما..." سپس بحثى يك صفحه‌اى كرده‌اند كه در انتهاى آن صفحه اينگونه آمده:" و التحقيق كما هو الظاهر من تتبع كلمات القدماء...". اين عبارت در انتهاى صفحه و در وسط سطر تمام ميشود، اما در سمت چپ صفحه نوشته شده:" و لا من قبله" كه بر وجود تتمه‌اى برای اين بحث دلالت ميكند، مؤيد اين حرف اين است كه ايشان بحثى را كه باز كرده‌اند نميبندند و بحثشان ناقص ميماند، اما تتمه اين بحث پيدا نشده.


به اين خاطر كه اين نسخه به خودى خود کتابى به حساب مى‌آيد و صحت نسبتش به شيخ قدّس سرّه نيز ثابت نيست آن را در اينجا نياورده‌ايم و چاپش را به نوبتى ديگر انداخته‌ايم.
به اين خاطر كه اين نسخه به خودى خود کتابى به حساب مى‌آيد و صحت نسبتش به شيخ قدّس سرّه نيز ثابت نيست آن را در اينجا نياورده‌ايم و چاپش را به نوبتى ديگر انداخته‌ايم.
خط ۷۸: خط ۷۸:




از آنچه گفتيم به سختى كار گروه تحقيقات به خاطر آشفتگى‌ها و محذوفات متون پى ميبريد، آنچه كار را براى گروه آسان ساخت وجود نسخه مادرى بود كه توانست برخى از مشكلات را حل كند.
از آنچه گفتيم به سختى كار گروه تحقيقات به خاطر آشفتگى‌ها و محذوفات متون پى ميبريد، آنچه كار را برای گروه آسان ساخت وجود نسخه مادرى بود كه توانست برخى از مشكلات را حل كند.






[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش