پرش به محتوا

البحر المديد في تفسير القرآن المجيد: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - 'براى' به 'برای'
جز (جایگزینی متن - ' | کتابخانۀ دیجیتال نور =' به '| کتابخانۀ دیجیتال نور =')
جز (جایگزینی متن - 'براى' به 'برای')
خط ۳۵: خط ۳۵:


== گزارش محتوا ==
== گزارش محتوا ==
كتاب حاضر در گروه تفاسير اشارى جاى مى‌گيرد. «تفسير اشارى»؛ يعنى تأويل آيات قرآن كريم برخلاف ظاهر آن‌ها به دليل اقتضاى اشاراتى خفى كه براى ارباب سلوك آشكار است؛ به بيان ديگر، تفسيرى است دربرگيرنده تأملات و نكاتى كه به ذهن مفسر عارف خطور كرده است. اين تأملات عبارتند از نكات لطيفى كه با ظواهر آيات ناسازگارند. در اين نوع تفسير، آيات برخلاف ظاهرشان تأويل و تفسير مى‌شوند.
كتاب حاضر در گروه تفاسير اشارى جاى مى‌گيرد. «تفسير اشارى»؛ يعنى تأويل آيات قرآن كريم برخلاف ظاهر آن‌ها به دليل اقتضاى اشاراتى خفى كه برای ارباب سلوك آشكار است؛ به بيان ديگر، تفسيرى است دربرگيرنده تأملات و نكاتى كه به ذهن مفسر عارف خطور كرده است. اين تأملات عبارتند از نكات لطيفى كه با ظواهر آيات ناسازگارند. در اين نوع تفسير، آيات برخلاف ظاهرشان تأويل و تفسير مى‌شوند.


علما در جواز اين‌گونه تفسير اختلاف نظر دارند؛ دسته‌اى آن را جايز شمرده و عده‌اى با آن مخالفت كرده‌اند. به نظر دسته اوّل اين تفسير با عقل و شرع مخالفتى ندارد، بلكه تلاشى است عقلى به‌منظور تعمق در آيات قرآن كه براى رشد قوه ايمان و صفاى باطن به انسان كمك مى‌كند. البته براى جواز آن شرايطى ذكر شده است، مانند:
علما در جواز اين‌گونه تفسير اختلاف نظر دارند؛ دسته‌اى آن را جايز شمرده و عده‌اى با آن مخالفت كرده‌اند. به نظر دسته اوّل اين تفسير با عقل و شرع مخالفتى ندارد، بلكه تلاشى است عقلى به‌منظور تعمق در آيات قرآن كه برای رشد قوه ايمان و صفاى باطن به انسان كمك مى‌كند. البته برای جواز آن شرايطى ذكر شده است، مانند:


#تفسير، منافى نظم و سياق آيات قرآن نباشد؛
#تفسير، منافى نظم و سياق آيات قرآن نباشد؛
خط ۶۷: خط ۶۷:
#برخى الفاظ با رجوع به معاجم لغت مشهور شرح شده است.
#برخى الفاظ با رجوع به معاجم لغت مشهور شرح شده است.
#بعضى مسائلى كه نيازمند به تعليق است با اختصار پاورقى زده شده است.
#بعضى مسائلى كه نيازمند به تعليق است با اختصار پاورقى زده شده است.
#در بالاى هر صفحه اسم سوره و شماره آيه و جزء، براى استفاده آسان‌تر و استفاده كامل خواننده از وقت ذكر شده است.<ref>مقدمه قرشى رسلان، ص41</ref>
#در بالاى هر صفحه اسم سوره و شماره آيه و جزء، برای استفاده آسان‌تر و استفاده كامل خواننده از وقت ذكر شده است.<ref>مقدمه قرشى رسلان، ص41</ref>


== وضعيت كتاب ==
== وضعيت كتاب ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش