پرش به محتوا

الأموال: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - 'براى' به 'برای'
جز (جایگزینی متن - 'براي' به 'برای')
جز (جایگزینی متن - 'براى' به 'برای')
خط ۵۴: خط ۵۴:


== گزارش محتوا ==
== گزارش محتوا ==
در زمان حيات مؤلف، فاطميان، بر شمال آفريقا كه محل زندگى او بود، حكومت مى‌كردند. مؤلف، به‌عنوان يك فقيه آشنا به مسائل دينى و احكام اقتصادى آن، غالباً طبق مذهب مالكى، به ايراد نظريات فقهى در چنين مواردى پرداخته و گاهى از اوقات، مسائل مورد اختلاف را نيز متذكر گرديده است؛ براى آگاهى بيشتر، نگاهى اجمالى به محتواى كتاب مى‌كنيم:
در زمان حيات مؤلف، فاطميان، بر شمال آفريقا كه محل زندگى او بود، حكومت مى‌كردند. مؤلف، به‌عنوان يك فقيه آشنا به مسائل دينى و احكام اقتصادى آن، غالباً طبق مذهب مالكى، به ايراد نظريات فقهى در چنين مواردى پرداخته و گاهى از اوقات، مسائل مورد اختلاف را نيز متذكر گرديده است؛ برای آگاهى بيشتر، نگاهى اجمالى به محتواى كتاب مى‌كنيم:


بخش اول:
بخش اول:
خط ۶۶: خط ۶۶:
بخش سوم:
بخش سوم:


در فصول يازده‌گانه اين بخش، مباحثى همچون: كشتن دشمنان در كشاكش جنگ و منت نهادن بر اسرا يا فديه گرفتن از آنها؛ سازش با دشمنان و برخورد با كسانى كه در ميانه سرزمين مسلمين و كفار مسكن دارند و ترس از خيانت كردن آنها وجود دارد؛ كيفيت فتح مكه و حكم اهل آن؛ عطايايى كه براى جنگ‌جويان در نظر گرفته مى‌شود؛ جزيه و مقدار آن و ذكر حكايتى در مورد بنى تغلب در همين باره؛ حكم هدايايى كه كفار به حكام مسلمين مى‌دهند و هداياى امرا و خائنان و خوراكى‌هايى كه اخذ آنها جايز است و... مطرح شده است.
در فصول يازده‌گانه اين بخش، مباحثى همچون: كشتن دشمنان در كشاكش جنگ و منت نهادن بر اسرا يا فديه گرفتن از آنها؛ سازش با دشمنان و برخورد با كسانى كه در ميانه سرزمين مسلمين و كفار مسكن دارند و ترس از خيانت كردن آنها وجود دارد؛ كيفيت فتح مكه و حكم اهل آن؛ عطايايى كه برای جنگ‌جويان در نظر گرفته مى‌شود؛ جزيه و مقدار آن و ذكر حكايتى در مورد بنى تغلب در همين باره؛ حكم هدايايى كه كفار به حكام مسلمين مى‌دهند و هداياى امرا و خائنان و خوراكى‌هايى كه اخذ آنها جايز است و... مطرح شده است.


بخش چهارم:
بخش چهارم:
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش