پرش به محتوا

تيسير و تكميل شرح ابن عقيل علی ألفية ابن مالك: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'مثلا ' به 'مثلاً'
جز (جایگزینی متن - '}} '''' به '}} '''')
جز (جایگزینی متن - 'مثلا ' به 'مثلاً')
خط ۴۳: خط ۴۳:
اقداماتى كه وى درباره كتاب انجام داده، به اعتبار آن افزوده و آن را به صورت درسى قابل ارائه كرده است. وى در پايان هر بخش از كتاب، سوالات و تميرين‌هايى را براى طلاب طرح نموده است.
اقداماتى كه وى درباره كتاب انجام داده، به اعتبار آن افزوده و آن را به صورت درسى قابل ارائه كرده است. وى در پايان هر بخش از كتاب، سوالات و تميرين‌هايى را براى طلاب طرح نموده است.


وى علاوه بر اين‌كه بر مطالب [[ابن عقیل، عبدالله بن عبدالرحمن|ابن عقيل]]، تكمله‌اى افزوده و مطالب را توضيح داده، بر اشعار ابن مالك نيز در موارد ضرورت، شرح و توضيحاتى داده است. مثلا به تجزيه و تركيب ابيات ابن مالك پرداخته تا فهم معناى آن واضح‌تر گردد. مثلا در مواردى كه [[ابن عقیل، عبدالله بن عبدالرحمن|ابن عقيل]] شروع به تقسيم‌بندى تنوين نموده، محقق در پاورقى، به توضيح تنوين پرداخته و بيان مى‌كند كه تنوين، نون ساكنه زائدى است و ملحق به آخر اسماء مى‌شود. علاوه بر اين، حتى در بعضى از موارد، شاهد مثال‌هايى آورده كه ممكن است [[ابن عقیل، عبدالله بن عبدالرحمن|ابن عقيل]] از آن غفلت ورزيده باشد. وى در برخى موارد، شاهد مثال‌ها و اشعارى كه توسط [[ابن عقیل، عبدالله بن عبدالرحمن|ابن عقيل]] ذكر شده است را به شاعر آن‌ها ارجاع داده و نام شعر و قصيده را ذكر مى‌كند. همچنين به اعراب جملات و اشعار پرداخته و آن‌ها را در صورت لزوم معنا مى‌كند.
وى علاوه بر اين‌كه بر مطالب [[ابن عقیل، عبدالله بن عبدالرحمن|ابن عقيل]]، تكمله‌اى افزوده و مطالب را توضيح داده، بر اشعار ابن مالك نيز در موارد ضرورت، شرح و توضيحاتى داده است. مثلاًبه تجزيه و تركيب ابيات ابن مالك پرداخته تا فهم معناى آن واضح‌تر گردد. مثلاًدر مواردى كه [[ابن عقیل، عبدالله بن عبدالرحمن|ابن عقيل]] شروع به تقسيم‌بندى تنوين نموده، محقق در پاورقى، به توضيح تنوين پرداخته و بيان مى‌كند كه تنوين، نون ساكنه زائدى است و ملحق به آخر اسماء مى‌شود. علاوه بر اين، حتى در بعضى از موارد، شاهد مثال‌هايى آورده كه ممكن است [[ابن عقیل، عبدالله بن عبدالرحمن|ابن عقيل]] از آن غفلت ورزيده باشد. وى در برخى موارد، شاهد مثال‌ها و اشعارى كه توسط [[ابن عقیل، عبدالله بن عبدالرحمن|ابن عقيل]] ذكر شده است را به شاعر آن‌ها ارجاع داده و نام شعر و قصيده را ذكر مى‌كند. همچنين به اعراب جملات و اشعار پرداخته و آن‌ها را در صورت لزوم معنا مى‌كند.


== وضعيت كتاب ==
== وضعيت كتاب ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش