پرش به محتوا

إعراب القرآن (زجاج): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'مثلا ' به 'مثلاً'
جز (جایگزینی متن - ' | تعداد جلد =' به '| تعداد جلد =')
جز (جایگزینی متن - 'مثلا ' به 'مثلاً')
خط ۳۶: خط ۳۶:
پاره‌اى از مباحث مطرح‌شده در اين کتاب عبارت است از:
پاره‌اى از مباحث مطرح‌شده در اين کتاب عبارت است از:


#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها جمله‌اى مقدر است؛ مثلا در آيه ''' «فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت» '''، پيش از «انفجرت» جمله «ضرب» مقدر است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها جمله‌اى مقدر است؛ مثلاًدر آيه ''' «فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت» '''، پيش از «انفجرت» جمله «ضرب» مقدر است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها مضاف حذف شده است؛ مثلا در آيه ''' «مالك يوم‌الدين» '''، پيش از كلمه «الدين» كلمه «أحكام» حذف شده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها مضاف حذف شده است؛ مثلاًدر آيه ''' «مالك يوم‌الدين» '''، پيش از كلمه «الدين» كلمه «أحكام» حذف شده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها عطف با «واو» و «فاء» و «ثم» صورت گرفته، بى‌آنكه دومى بر اولى مترتب باشد؛ مثلا در آيه ''' «إياك نعبدو إياك نستعين» '''، با آنكه استعانت بر عبادت پيش از عبادت است، نه مترتب بر آن، ولى بر آن عطف شده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها عطف با «واو» و «فاء» و «ثم» صورت گرفته، بى‌آنكه دومى بر اولى مترتب باشد؛ مثلاًدر آيه ''' «إياك نعبدو إياك نستعين» '''، با آنكه استعانت بر عبادت پيش از عبادت است، نه مترتب بر آن، ولى بر آن عطف شده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها حرف جر حذف شده است؛ مثلا در آيه ''' «اهدنا الصرط المستقيم» '''، قبل از «الصراط» حرف «إلى» حذف شده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها حرف جر حذف شده است؛ مثلاًدر آيه ''' «اهدنا الصرط المستقيم» '''، قبل از «الصراط» حرف «إلى» حذف شده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها «لا» و «ما» زايد واقع شده است؛ مثلا در آيه ''' «و لا الضالين» '''، حرف «لا» زايد است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها «لا» و «ما» زايد واقع شده است؛ مثلاًدر آيه ''' «و لا الضالين» '''، حرف «لا» زايد است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها ظرف، مابعد خود را رفع داده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها ظرف، مابعد خود را رفع داده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها چيزى بر ضمير مرفوع عطف شده است.
#آياتى از قرآن كه در هريك از آنها چيزى بر ضمير مرفوع عطف شده است.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش