پرش به محتوا

مجموعه رسائل (فیض): تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱۸ اوت ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - 'مبارك' به 'مبارک'
جز (جایگزینی متن - 'اهل بيت' به 'اهل‌بيت')
جز (جایگزینی متن - 'مبارك' به 'مبارک')
خط ۶۲: خط ۶۲:
جلد اول، مشتمل بر رساله‌هاى زير است:
جلد اول، مشتمل بر رساله‌هاى زير است:


1. اصول عقايد دينيه(ترجمة العقائد): رساله‌اى در بيان اصول اعتقادات به زبان فارسى است. فيض، اين رساله را به هشت در تقسيم نموده و هر در را به منزله درى از درهاى بهشت مقرّر داشته است. او، بيشتر، از قرآن و روايات براى اثبات اين اصول كمك گرفته و طريق برهان و عقل را در اين مسير كم‌بهاتر از آن دو براى عوام تلقّى نموده است. مؤلف، «در» اوّل را به هستى خداوند اختصاص داده است. بحث از شفاعت و اينكه چه كسانى توان شفاعت و اجازه آن را دارند كه در رأس همه آنها وجود مبارك پيغمبر اكرم(ص) و اهل‌بيت طاهرينش مى‌باشند نيز پايان‌بخش رساله مذكور است.
1. اصول عقايد دينيه(ترجمة العقائد): رساله‌اى در بيان اصول اعتقادات به زبان فارسى است. فيض، اين رساله را به هشت در تقسيم نموده و هر در را به منزله درى از درهاى بهشت مقرّر داشته است. او، بيشتر، از قرآن و روايات براى اثبات اين اصول كمك گرفته و طريق برهان و عقل را در اين مسير كم‌بهاتر از آن دو براى عوام تلقّى نموده است. مؤلف، «در» اوّل را به هستى خداوند اختصاص داده است. بحث از شفاعت و اينكه چه كسانى توان شفاعت و اجازه آن را دارند كه در رأس همه آنها وجود مبارک پيغمبر اكرم(ص) و اهل‌بيت طاهرينش مى‌باشند نيز پايان‌بخش رساله مذكور است.


2. شرح صدر: اين رساله، در باب سير و سلوك عرفانى و تفاوت آن با تصوف و صوفى‌گرى است كه در دو مقاله با عناوين ذيل تنظيم شده است:
2. شرح صدر: اين رساله، در باب سير و سلوك عرفانى و تفاوت آن با تصوف و صوفى‌گرى است كه در دو مقاله با عناوين ذيل تنظيم شده است:
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش