ابن زیات، یوسف بن یحیی: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'نزديك' به 'نزدیک '
جز (جایگزینی متن - '</div> '''' به '</div> '''')
جز (جایگزینی متن - 'نزديك' به 'نزدیک ')
خط ۳۸: خط ۳۸:


==محل زندگی==
==محل زندگی==
ابن زيات، اهل تادلا يا تادله، شهرى در جبال بربر، نزديك تلمسان و فاس بود. فيروزآبادى و [[سيوطى]] او را در نحو و لغت و ادب امام خوانده‌اند. وى به حضور ابوالعباس احمد سبتى (524 - 601ق) پير و ولى مراكشى رسيد و ابن حوط‌الله و سلالقى را نيز ملاقات كرد.
ابن زيات، اهل تادلا يا تادله، شهرى در جبال بربر، نزدیک  تلمسان و فاس بود. فيروزآبادى و [[سيوطى]] او را در نحو و لغت و ادب امام خوانده‌اند. وى به حضور ابوالعباس احمد سبتى (524 - 601ق) پير و ولى مراكشى رسيد و ابن حوط‌الله و سلالقى را نيز ملاقات كرد.


==وفات==
==وفات==
ابن زيات، هنگامى كه در شهر رگراگه (رجراجه) قاضى بود، درگذشت. فيروزآبادى و [[سيوطى]] درگذشت او را پس از 540ق، نوشته‌اند، اما او خود از رجالى ياد كرده است كه در 616ق، درگذشته‌اند. حاجى خليفه و بغدادى نيز سال وفات او را پس از 540ق، نوشته‌اند، ولى بغدادى در جاى ديگر سال 630ق، را ياد كرده است. گفته‌اند كه جنازه او را به مراكش بردند و در قبه سيدى محمد فرّان و سيدى محمد بربوشى در بيرون شهر و نزديك دروازه خميس به خاک سپردند.
ابن زيات، هنگامى كه در شهر رگراگه (رجراجه) قاضى بود، درگذشت. فيروزآبادى و [[سيوطى]] درگذشت او را پس از 540ق، نوشته‌اند، اما او خود از رجالى ياد كرده است كه در 616ق، درگذشته‌اند. حاجى خليفه و بغدادى نيز سال وفات او را پس از 540ق، نوشته‌اند، ولى بغدادى در جاى ديگر سال 630ق، را ياد كرده است. گفته‌اند كه جنازه او را به مراكش بردند و در قبه سيدى محمد فرّان و سيدى محمد بربوشى در بيرون شهر و نزدیک  دروازه خميس به خاک سپردند.


==آثار==
==آثار==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش