پرش به محتوا

شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام (تحقیق بقال): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' ق ' به 'ق '
جز (جایگزینی متن - ' الدين' به 'الدين')
جز (جایگزینی متن - ' ق ' به 'ق ')
خط ۶۱: خط ۶۱:




از تاريخ دقيق تأليف كتاب اطلاع دقيقى در دست نيست اما بنا به تاريخ اتمام نسخۀ جلد اوّل كه به خط شيخ محمد بن اسماعيل بن حسين هرقلى كه مربوط به سال 670 ق است، تاريخ اتمام شرائع الاسلام قبل از سال 670 ق يعنى هفت سال قبل از وفات مؤلف مى‌باشد. ([[الذريعة إلی تصانيف الشيعة|الذريعة]] 48/13، مقدمه‌اى بر فقه شيعه).
از تاريخ دقيق تأليف كتاب اطلاع دقيقى در دست نيست اما بنا به تاريخ اتمام نسخۀ جلد اوّل كه به خط شيخ محمد بن اسماعيل بن حسين هرقلى كه مربوط به سال 670ق است، تاريخ اتمام شرائع الاسلام قبل از سال 670ق يعنى هفت سال قبل از وفات مؤلف مى‌باشد. ([[الذريعة إلی تصانيف الشيعة|الذريعة]] 48/13، مقدمه‌اى بر فقه شيعه).


به دليل اهميت كتاب نسخه‌هاى متعدد خطى از اين كتاب چاپ شده است. از اولين چاپ‌هاى اين كتاب، نسخه‌اى است كه مربوط به سال 1377 ق است و در چاپخانۀ خورشيد بوسيلۀ مكتبة علمية اسلامية چاپ شده است كه از مصادر مقابله و تصحيح كتاب موجود مى‌باشد.
به دليل اهميت كتاب نسخه‌هاى متعدد خطى از اين كتاب چاپ شده است. از اولين چاپ‌هاى اين كتاب، نسخه‌اى است كه مربوط به سال 1377ق است و در چاپخانۀ خورشيد بوسيلۀ مكتبة علمية اسلامية چاپ شده است كه از مصادر مقابله و تصحيح كتاب موجود مى‌باشد.


چاپ ديگر كتاب مربوط به سال 1389 ق است كه در نجف اشرف چاپ شده است.
چاپ ديگر كتاب مربوط به سال 1389ق است كه در نجف اشرف چاپ شده است.


كتاب موجود بوسيلۀ مؤسسۀ اسماعيليان در سال 1408 ق در قم تجديد چاپ شده و مصحح و محقق آن شيخ عبدالحسين محمد على بقّال مى‌باشد.
كتاب موجود بوسيلۀ مؤسسۀ اسماعيليان در سال 1408ق در قم تجديد چاپ شده و مصحح و محقق آن شيخ عبدالحسين محمد على بقّال مى‌باشد.


==نسخه‌ها==
==نسخه‌ها==
خط ۷۴: خط ۷۴:
در [[الذريعة إلی تصانيف الشيعة|الذريعة]] به سه نسخه اشاره شده كه عبارتند از:
در [[الذريعة إلی تصانيف الشيعة|الذريعة]] به سه نسخه اشاره شده كه عبارتند از:


#نسخۀ كتابخانۀ شيخ محمد سماوى به خط شيخ محمد بن اسماعيل بن حسين هرقلى كه جراحت او را امام زمان(عج) به نحوه‌اى كه در كتاب كشف الغمّة ذكر شده شفا داده است. جلد اوّل آن در سال 670 ق و جلد دوّم آن در سال 703 ق پايان يافته است.
#نسخۀ كتابخانۀ شيخ محمد سماوى به خط شيخ محمد بن اسماعيل بن حسين هرقلى كه جراحت او را امام زمان(عج) به نحوه‌اى كه در كتاب كشف الغمّة ذكر شده شفا داده است. جلد اوّل آن در سال 670ق و جلد دوّم آن در سال 703ق پايان يافته است.
#نسخۀ متعلّق به كتابخانۀ مجدالدين نصيرى در تهران مربوط به سال 674 ق مى‌باشد.
#نسخۀ متعلّق به كتابخانۀ مجدالدين نصيرى در تهران مربوط به سال 674ق مى‌باشد.
#نسخۀ متعلّق به كتابخانۀ آل طالقانى در نجف اشرف، به خط محمد كاظم بن محمد باقر يزدى كه در سال 1105 ق نگارش آن به پايان رسيده است. ([[الذريعة إلی تصانيف الشيعة|الذريعة]] 47/13/ تا 50).
#نسخۀ متعلّق به كتابخانۀ آل طالقانى در نجف اشرف، به خط محمد كاظم بن محمد باقر يزدى كه در سال 1105ق نگارش آن به پايان رسيده است. ([[الذريعة إلی تصانيف الشيعة|الذريعة]] 47/13/ تا 50).


در كتاب مقدمه‌اى بر فقه شيعه نيز به 16 نسخۀ خطى اشاره شده است كه قديم‌ترين آنها نسخۀ كتابخانۀ مجلس شوراى اسلامى با شمارۀ 466 است كه مربوط به سال 670 ق است و همين‌طور نسخۀ كتابخانۀ دانشگاه تهران با شمارۀ 702 مربوط به سال 673 ق كه هر دو كتاب در زمان زندگانى مؤلف نوشته شده است.
در كتاب مقدمه‌اى بر فقه شيعه نيز به 16 نسخۀ خطى اشاره شده است كه قديم‌ترين آنها نسخۀ كتابخانۀ مجلس شوراى اسلامى با شمارۀ 466 است كه مربوط به سال 670ق است و همين‌طور نسخۀ كتابخانۀ دانشگاه تهران با شمارۀ 702 مربوط به سال 673ق كه هر دو كتاب در زمان زندگانى مؤلف نوشته شده است.


==نسخه‌هاى مورد اعتماد==
==نسخه‌هاى مورد اعتماد==
خط ۸۷: خط ۸۷:
نسخۀ اول نزديك به عصر مؤلف و در سال 728 يا 731 نوشته شده است اين نسخه اگر چه ناقص بوده و از اوائل كتاب تا بعد از ذكر قيام در كتاب صلاة و همين‌طور از عبارت «في الاختلاف في الدعويين...» را ندارد اما نسخۀ مورد اعتماد و اصل و اساس در چاپ كتاب موجود بوده و با رمز «أ» مشخص شده است.
نسخۀ اول نزديك به عصر مؤلف و در سال 728 يا 731 نوشته شده است اين نسخه اگر چه ناقص بوده و از اوائل كتاب تا بعد از ذكر قيام در كتاب صلاة و همين‌طور از عبارت «في الاختلاف في الدعويين...» را ندارد اما نسخۀ مورد اعتماد و اصل و اساس در چاپ كتاب موجود بوده و با رمز «أ» مشخص شده است.


نسخۀ دوم نسخۀ كامل و خوش خطى است كه در سال 1020 ق نوشته شده و با رمز «ن» مشخص شده است. نسخۀ چاپى در سال 1377 ق بوسيلۀ كتابخانۀ علميّۀ اسلاميه و در چاپخانۀ خورشيد چاپ شده و با رمز «ه» مشخص شده است.
نسخۀ دوم نسخۀ كامل و خوش خطى است كه در سال 1020ق نوشته شده و با رمز «ن» مشخص شده است. نسخۀ چاپى در سال 1377ق بوسيلۀ كتابخانۀ علميّۀ اسلاميه و در چاپخانۀ خورشيد چاپ شده و با رمز «ه» مشخص شده است.


==فهرست==
==فهرست==
۶۱٬۱۸۹

ویرایش