پرش به محتوا

قضاء حقوق المؤمنين: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - '</ref>.' به '</ref>'
جز (جایگزینی متن - '،آ' به '، آ')
جز (جایگزینی متن - '</ref>.' به '</ref>')
خط ۴۳: خط ۴۳:




'''قضاء حقوق المؤمنين'''، تأليف ابوعلى حسن بن طاهر صورى از اعلام قرن ششم هجرى است كه با تحقيق حامد الخفّاف منتشر شده است. برخى، كتاب را به حسين بن طاهر صورى نسبت داده‌اند كه محقق اثر، آن را رد كرده است <ref>مقدمه محقق، ص 8</ref>. در اين اثر، نويسنده «وظايف مؤمنين در حق يكديگر» را از ديدگاه روايات مورد بررسى قرار داده و به تعدادى از روايات معصومين(ع) اشاره كرده است.
'''قضاء حقوق المؤمنين'''، تأليف ابوعلى حسن بن طاهر صورى از اعلام قرن ششم هجرى است كه با تحقيق حامد الخفّاف منتشر شده است. برخى، كتاب را به حسين بن طاهر صورى نسبت داده‌اند كه محقق اثر، آن را رد كرده است <ref>مقدمه محقق، ص 8</ref> در اين اثر، نويسنده «وظايف مؤمنين در حق يكديگر» را از ديدگاه روايات مورد بررسى قرار داده و به تعدادى از روايات معصومين(ع) اشاره كرده است.


== ساختار ==
== ساختار ==
خط ۵۳: خط ۵۳:




محقق اثر در تحقيق و تصحيح آن از دو نسخه موجود كتاب استفاده كرده است. وى تذكر مى‌دهد كه بين دو نسخه از كتاب در موارد تصحيف و زياده و نقصان در اغلب موارد، يك‌سانى وجود دارد. وى با مقابله دو نسخه و مقابله نصّ با آنچه [[علامه مجلسى]] در «[[بحار الأنوار]]» از كتاب قضاء حقوق المؤمنين نقل كرده، سعى كرده كه نصّ صحيح كتاب را اثبات كند. وى تصحيفات نسخ را با ذكر صحيح آن در پاورقى ذكر كرده است. گاهى اتفاق مى‌افتد كه در هر دو نسخه و بحار تصحيف صورت گرفته است؛ چنان‌كه در احاديث شماره 15 و 34 اين‌گونه است. مواردى هم كه در متن بين []، بدون اشاره به آن در پاورقى، ذكر شده، از كتاب «[[بحار الأنوار]]» است <ref>مقدمه، ص 8</ref>.
محقق اثر در تحقيق و تصحيح آن از دو نسخه موجود كتاب استفاده كرده است. وى تذكر مى‌دهد كه بين دو نسخه از كتاب در موارد تصحيف و زياده و نقصان در اغلب موارد، يك‌سانى وجود دارد. وى با مقابله دو نسخه و مقابله نصّ با آنچه [[علامه مجلسى]] در «[[بحار الأنوار]]» از كتاب قضاء حقوق المؤمنين نقل كرده، سعى كرده كه نصّ صحيح كتاب را اثبات كند. وى تصحيفات نسخ را با ذكر صحيح آن در پاورقى ذكر كرده است. گاهى اتفاق مى‌افتد كه در هر دو نسخه و بحار تصحيف صورت گرفته است؛ چنان‌كه در احاديث شماره 15 و 34 اين‌گونه است. مواردى هم كه در متن بين []، بدون اشاره به آن در پاورقى، ذكر شده، از كتاب «[[بحار الأنوار]]» است <ref>مقدمه، ص 8</ref>


محقق همچنين الفاظ دشوار را با استناد به مصادر لغت توضيح داده است. در باره برخى اعلام متن نيز شرح حال مختصرى ذكر كرده است <ref>همان، ص 9 - 8</ref>.
محقق همچنين الفاظ دشوار را با استناد به مصادر لغت توضيح داده است. در باره برخى اعلام متن نيز شرح حال مختصرى ذكر كرده است <ref>همان، ص 9 - 8</ref>


نويسنده در اين اثر، تنها متن احاديث را بدون هيچ‌گونه توضيحى ارائه نموده است. وى احاديث را بدون رعايت تقدم صدور ذكر كرده به‌گونه‌اى كه هشت حديث اول از نبى اكرم(ص) است، سپس روايتى از على(ع) و مجددا چهار روايت از پيامبر(ص) ذكر شده است.
نويسنده در اين اثر، تنها متن احاديث را بدون هيچ‌گونه توضيحى ارائه نموده است. وى احاديث را بدون رعايت تقدم صدور ذكر كرده به‌گونه‌اى كه هشت حديث اول از نبى اكرم(ص) است، سپس روايتى از على(ع) و مجددا چهار روايت از پيامبر(ص) ذكر شده است.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش