پرش به محتوا

شهید جاوید: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۱۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ آوریل ۲۰۱۷
جز
جایگزینی متن - 'شیخ طوسی' به 'شیخ طوسی '
جز (جایگزینی متن - ' ' به ' ')
جز (جایگزینی متن - 'شیخ طوسی' به 'شیخ طوسی ')
خط ۷۱: خط ۷۱:
مؤلف با محوریت این چهار مطلب خطبه امام را تشریح نموده‌اند.
مؤلف با محوریت این چهار مطلب خطبه امام را تشریح نموده‌اند.


نویسنده در بخش پنجم کتاب - که عنوان آن، نتایج و آثار است - بنابر آنچه که در چهار فصل گذشته مطرح‌ شده‌ اسـت‌ و هـدف امـام از قیام تشکیل حکومت اسلامی، حمایت از نیروی قانون‌گذاری و قضایی‌ اسلام، حمایت‌ از آزادی بیان و کلمه و حمایت از عدالت اجتماعی و مـوقع و وضـعیت جهانی اسلام، دانسته شده‌ است‌، یک بحث عقیدتی و دارای ماهیت کلامی را مطرح می‌سازد؛ او معتقد اسـت‌ اگـر‌ هـدف امام تشکیل حکومت اسلامی بوده است، بنابراین‌ امام(ع) مرگ‌ و شهادت خویش را احتمال نمی‌داده است و از‌ آن‌ بی‌خبر بـوده اسـت؛ چراکه در این صورت حرکت امام – العیاذباللّه - نوعی خودزنی و انتحار بوده‌ است؛ همچنین‌ احادیثی که عـلم امام بـه مـکان‌ و زمان شهادت‌ خویش‌ را‌ مطرح می‌سازند از نظر نویسنده از جهت‌ سند‌ و متن مخدوش و غیر قابل استفاده مـی‌باشد. در مـقابل نویسنده نـظرات سید مرتضی، شیخ طوسی و‌ شیخ‌ مفید را مطرح می‌سازد که آنها را موافق‌ با مذهب و عقیده‌ خـویش‌ در ایـن مسئله دانسته است.
نویسنده در بخش پنجم کتاب - که عنوان آن، نتایج و آثار است - بنابر آنچه که در چهار فصل گذشته مطرح‌ شده‌ اسـت‌ و هـدف امـام از قیام تشکیل حکومت اسلامی، حمایت از نیروی قانون‌گذاری و قضایی‌ اسلام، حمایت‌ از آزادی بیان و کلمه و حمایت از عدالت اجتماعی و مـوقع و وضـعیت جهانی اسلام، دانسته شده‌ است‌، یک بحث عقیدتی و دارای ماهیت کلامی را مطرح می‌سازد؛ او معتقد اسـت‌ اگـر‌ هـدف امام تشکیل حکومت اسلامی بوده است، بنابراین‌ امام(ع) مرگ‌ و شهادت خویش را احتمال نمی‌داده است و از‌ آن‌ بی‌خبر بـوده اسـت؛ چراکه در این صورت حرکت امام – العیاذباللّه - نوعی خودزنی و انتحار بوده‌ است؛ همچنین‌ احادیثی که عـلم امام بـه مـکان‌ و زمان شهادت‌ خویش‌ را‌ مطرح می‌سازند از نظر نویسنده از جهت‌ سند‌ و متن مخدوش و غیر قابل استفاده مـی‌باشد. در مـقابل نویسنده نـظرات سید مرتضی، [[طوسی، محمد بن حسن|شیخ طوسی]]  و‌ شیخ‌ مفید را مطرح می‌سازد که آنها را موافق‌ با مذهب و عقیده‌ خـویش‌ در ایـن مسئله دانسته است.


صالحی نجف‌آبادی، علاوه‌ بر‌ رد احادیث مذکور، استناد به آیات و روایات موافق و استناد به اقوال قدمای علمای‌ شیعه‌ چـون شـیخ مفید و شیخ طوسی‌ و سید‌ مرتضی، استدلال عقلی را‌ نیز‌ چاشنی استدلال خویش کرده است. او‌ بـا‌ اسـتناد به آیه شریفه «'''ما جعل اللّه لرجل من قلبين فـي جـوفه'''» <ref>الأحزاب: 4</ref>؛ «خداوند دو قـلب در سینه‌ انسان‌ قرار نداده است»، معتقد است نـمی‌توان بـه لحاظ‌ عقلی‌ پذیرفت که‌ امام‌ هم‌ قصد شهادت داشته است و هم قصد تشکیل حکومت اسـلامی؛ چـراکه این دو منافی و متضاد با یـکدیگرند. به‌عـبارت‌دیگر انـسان‌ دو‌ نـوع تـصمیم مخالف از دو جنس گوناگون‌ در‌ مورد‌ یک‌ امـر‌ واحـد نمی‌تواند بگیرد؛ یا‌ شهادت و‌ یا تشکیل حکومت اسلامی<ref>ر.ک: شاهرخی، عبدالحسین ص13</ref>.
صالحی نجف‌آبادی، علاوه‌ بر‌ رد احادیث مذکور، استناد به آیات و روایات موافق و استناد به اقوال قدمای علمای‌ شیعه‌ چـون شـیخ مفید و [[طوسی، محمد بن حسن|شیخ طوسی]] ‌ و سید‌ مرتضی، استدلال عقلی را‌ نیز‌ چاشنی استدلال خویش کرده است. او‌ بـا‌ اسـتناد به آیه شریفه «'''ما جعل اللّه لرجل من قلبين فـي جـوفه'''» <ref>الأحزاب: 4</ref>؛ «خداوند دو قـلب در سینه‌ انسان‌ قرار نداده است»، معتقد است نـمی‌توان بـه لحاظ‌ عقلی‌ پذیرفت که‌ امام‌ هم‌ قصد شهادت داشته است و هم قصد تشکیل حکومت اسـلامی؛ چـراکه این دو منافی و متضاد با یـکدیگرند. به‌عـبارت‌دیگر انـسان‌ دو‌ نـوع تـصمیم مخالف از دو جنس گوناگون‌ در‌ مورد‌ یک‌ امـر‌ واحـد نمی‌تواند بگیرد؛ یا‌ شهادت و‌ یا تشکیل حکومت اسلامی<ref>ر.ک: شاهرخی، عبدالحسین ص13</ref>.


در پایان کتاب، خاتمه‌ای حاوی نقل‌هایی (روایات و خطبه‌ها) که باعث تصور اینکه امام حسین(ع) به قصد شهادت به سمت کوفه حرکت کرده، ذکر شده است<ref>ر.ک: متن کتاب، ص367 و 368</ref>. مؤلف بعد از بیان هرکدام به وجه دلالت آن اشاره می‌کند.
در پایان کتاب، خاتمه‌ای حاوی نقل‌هایی (روایات و خطبه‌ها) که باعث تصور اینکه امام حسین(ع) به قصد شهادت به سمت کوفه حرکت کرده، ذکر شده است<ref>ر.ک: متن کتاب، ص367 و 368</ref>. مؤلف بعد از بیان هرکدام به وجه دلالت آن اشاره می‌کند.


از دیگر مباحث ضمیه کتاب، نظر سید مرتضی و شیخ طوسی درباره قیام امام حسین(ع) است که متن عربی به‌همراه ترجمه فارسی آن آمده است <ref>ر.ک: همان، ص439 تا 459</ref>.
از دیگر مباحث ضمیه کتاب، نظر سید مرتضی و [[طوسی، محمد بن حسن|شیخ طوسی]]  درباره قیام امام حسین(ع) است که متن عربی به‌همراه ترجمه فارسی آن آمده است <ref>ر.ک: همان، ص439 تا 459</ref>.


==وضعیت کتاب==
==وضعیت کتاب==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش