پرش به محتوا

البداية في الأخلاق العملية: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' (ع)' به '(ع)'
جز (جایگزینی متن - 'ه(' به 'ه (')
جز (جایگزینی متن - ' (ع)' به '(ع)')
خط ۵۳: خط ۵۳:




نويسنده در مقدمه، با توجه به آيات قرآن و احاديث معصومين (ع)، به ضرورت تزكيه و تهذيب نفس از معصيت و گناه اشاره كرده و آن را عاملى مهم در ساختن جهانى عارى از شقاوت و بدبختى دانسته است.
نويسنده در مقدمه، با توجه به آيات قرآن و احاديث معصومين(ع)، به ضرورت تزكيه و تهذيب نفس از معصيت و گناه اشاره كرده و آن را عاملى مهم در ساختن جهانى عارى از شقاوت و بدبختى دانسته است.


به باور نويسنده، پرداختن به مسائل اخلاقى و اهتمام به آن‌ها، يك مسأله عقلى است. اما با اين وجود، در فرهنگ قرآنى و كلمات معصومين (ع)، سفارش زيادى به اين موضوع شده تا آنجا كه خداوند در سوره (شمس) و بعد از آوردن يازده قَسَم مى‌فرمايد: سوگند به آفتاب و روشنى‌اش به هنگام چاشت... كه هر كه در پاكى آن (نفس) كوشيد رستگار شد و هر كه در پليدى‌اش فرو پوشيد نوميد گرديد.
به باور نويسنده، پرداختن به مسائل اخلاقى و اهتمام به آن‌ها، يك مسأله عقلى است. اما با اين وجود، در فرهنگ قرآنى و كلمات معصومين(ع)، سفارش زيادى به اين موضوع شده تا آنجا كه خداوند در سوره (شمس) و بعد از آوردن يازده قَسَم مى‌فرمايد: سوگند به آفتاب و روشنى‌اش به هنگام چاشت... كه هر كه در پاكى آن (نفس) كوشيد رستگار شد و هر كه در پليدى‌اش فرو پوشيد نوميد گرديد.


نويسنده اخلاق را شكل (و صورت) باطنى هر انسانى معرفى نموده كه به دو دسته تقسيم‌بندى مى‌شود: فطرى (طبيعى) و اكتسابى (اختيارى).
نويسنده اخلاق را شكل (و صورت) باطنى هر انسانى معرفى نموده كه به دو دسته تقسيم‌بندى مى‌شود: فطرى (طبيعى) و اكتسابى (اختيارى).
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش