پرش به محتوا

ترجمه بحارالأنوار، قسمت سوم از جلد پانزدهم: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'دربارهى' به 'درباره‌ى'
جز (جایگزینی متن - 'در باره' به 'درباره')
جز (جایگزینی متن - 'دربارهى' به 'درباره‌ى')
خط ۸۹: خط ۸۹:




مرحوم مجلسى قسمت سوم از جلد پانزدهم مجموعه 25جلدى، مطابق جلد 67 بحار الانوار از مجموعه 110 جلدى، توسط حجه الاسلام موسوى همدانى به زبان فارسى كه دربارهى اخلاق شايسته و اسباب نجات انسان است ترجمه شده است.
مرحوم مجلسى قسمت سوم از جلد پانزدهم مجموعه 25جلدى، مطابق جلد 67 بحار الانوار از مجموعه 110 جلدى، توسط حجه الاسلام موسوى همدانى به زبان فارسى كه درباره‌ى اخلاق شايسته و اسباب نجات انسان است ترجمه شده است.


== ساختار و محتواى ==
== ساختار و محتواى ==




مؤلف از باب 39 تا 59 كه 20 باب از ابواب مكارم الاخلاق و تتمهى باب ايمان و كفر ميباشد را در يك جلد به قلمى روان ترجمه كرده است. در اين بخش از كتاب، ميخوانيم عدالت و صفاتى كه اگر اين اوصاف در هر كسى باشد عادل بودنش روشن مى‌شود و اخوت و برادرى با او لازم و غيبت كردن او ممنوع است. و اينكه كمال انسان به چيست و معناى مردانگى و جوانمردى چه ميباشد در بابى از اين كتاب دربارهى طبقات و اصناف مردم و ستايش زيبا رويان و افراد ساده و آزاد احاديث جالبى را مى خوانيم، در بيان محبت و دوستى خدا همچنين دربارهى درجات و مراتب نفس و در اينكه نبايد به او اعتماد نمود و آراسته‌گى او چيست و چه چيزهائى براى او جلوه و زيبائى دارد، نيز اخبارى كه وارد شده را مطلع مى شويم. معناى جهاد اكبر و بزرگترين پيكار و حساب كشيدن از خويش و مبارزه با نفس و گرد لذت‌ها و كامجوئى‌ها نگشتن عنوان ديگرى از مطالب اين كتاب است.
مؤلف از باب 39 تا 59 كه 20 باب از ابواب مكارم الاخلاق و تتمهى باب ايمان و كفر ميباشد را در يك جلد به قلمى روان ترجمه كرده است. در اين بخش از كتاب، ميخوانيم عدالت و صفاتى كه اگر اين اوصاف در هر كسى باشد عادل بودنش روشن مى‌شود و اخوت و برادرى با او لازم و غيبت كردن او ممنوع است. و اينكه كمال انسان به چيست و معناى مردانگى و جوانمردى چه ميباشد در بابى از اين كتاب درباره‌ى طبقات و اصناف مردم و ستايش زيبا رويان و افراد ساده و آزاد احاديث جالبى را مى خوانيم، در بيان محبت و دوستى خدا همچنين درباره‌ى درجات و مراتب نفس و در اينكه نبايد به او اعتماد نمود و آراسته‌گى او چيست و چه چيزهائى براى او جلوه و زيبائى دارد، نيز اخبارى كه وارد شده را مطلع مى شويم. معناى جهاد اكبر و بزرگترين پيكار و حساب كشيدن از خويش و مبارزه با نفس و گرد لذت‌ها و كامجوئى‌ها نگشتن عنوان ديگرى از مطالب اين كتاب است.


درباره اهميت و بيان اطاعت و فرمانبرى از خداوند و از رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام و تسليم بودن در برابر آنان و نهى(شديد) از تخلف و نافرمانى آنان و روى گردانيدن از گفتار آنان و اذيت آنان عليهم السلام احاديث مفصل و زيادى آورده شده.
درباره اهميت و بيان اطاعت و فرمانبرى از خداوند و از رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام و تسليم بودن در برابر آنان و نهى(شديد) از تخلف و نافرمانى آنان و روى گردانيدن از گفتار آنان و اذيت آنان عليهم السلام احاديث مفصل و زيادى آورده شده.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش