پرش به محتوا

تاريخ صفد: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'در باره' به 'درباره'
جز (جایگزینی متن - 'م«' به 'م «')
جز (جایگزینی متن - 'در باره' به 'درباره')
خط ۴۶: خط ۴۶:




تقديم، حواشى تقديم، متن كتاب، حواشى و ملحقات كتاب و بخش مصادر ساختار كتاب را تشكيل مى‌دهد. مطالب كتاب در حول شهر تاريخى و شيعى صفد در منطقه فلسطين در شامات مى‌باشد كه مؤلف تاريخچه‌اى از اين شهر را بعد از جنگ‌هاى صليبى بيان داشته است و چون اطلاعات تاريخى قبل از اين جنگ‌ها، در باره اين شهر كم بوده است، لذا محقق، [[زکار، سهیل|سهيل زكار]]، مقدمه مفصلى را براى جبران اين بخش از اطلاعات كتاب، به آن افزوده است.
تقديم، حواشى تقديم، متن كتاب، حواشى و ملحقات كتاب و بخش مصادر ساختار كتاب را تشكيل مى‌دهد. مطالب كتاب در حول شهر تاريخى و شيعى صفد در منطقه فلسطين در شامات مى‌باشد كه مؤلف تاريخچه‌اى از اين شهر را بعد از جنگ‌هاى صليبى بيان داشته است و چون اطلاعات تاريخى قبل از اين جنگ‌ها، درباره اين شهر كم بوده است، لذا محقق، [[زکار، سهیل|سهيل زكار]]، مقدمه مفصلى را براى جبران اين بخش از اطلاعات كتاب، به آن افزوده است.


== گزارش محتوا ==
== گزارش محتوا ==
خط ۶۹: خط ۶۹:
در بخش ملحقات كتاب نيز پنج ملحق به كتاب اضافه شده است كه عبارتند از: جدول اسماء سلاطين، نواب صفد، نوشته هولاكو، وصف صفد به وسيله شيخ ربوه، وصف صفد به وسيله ابن شاهين.
در بخش ملحقات كتاب نيز پنج ملحق به كتاب اضافه شده است كه عبارتند از: جدول اسماء سلاطين، نواب صفد، نوشته هولاكو، وصف صفد به وسيله شيخ ربوه، وصف صفد به وسيله ابن شاهين.


اين كتاب حاوى اطلاعات مفيدى در باره جنگ‌هاى تاريخى صليبى ميان مسلمانان و مسيحيان مى‌باشد كه مؤلف نيز به همين منظور اين كتاب را نگاشته است اما از آن‌جايى كه مؤلف فقط به تاريخ اين شهر بعد از گرفتارى و ويرانى به دست مسيحيان پرداخته است، محقق كتاب، مقدمه مفصلى در تكميل مطالب آن پيرامون اين شهر، به كتاب افزوده است كه خود كتابچه‌اى جداگانه و مفصل است.
اين كتاب حاوى اطلاعات مفيدى درباره جنگ‌هاى تاريخى صليبى ميان مسلمانان و مسيحيان مى‌باشد كه مؤلف نيز به همين منظور اين كتاب را نگاشته است اما از آن‌جايى كه مؤلف فقط به تاريخ اين شهر بعد از گرفتارى و ويرانى به دست مسيحيان پرداخته است، محقق كتاب، مقدمه مفصلى در تكميل مطالب آن پيرامون اين شهر، به كتاب افزوده است كه خود كتابچه‌اى جداگانه و مفصل است.


[[زکار، سهیل|سهيل زكار]]، در مقدمه، بعد از اشاره به اينكه اين شهر به دست بايبرس از دست مسيحيان دوباره باز پس گرفته شده است، برگشتى به عقب زده و بعد از معرفى صفد و مشخص كردن مناطق اين شهر از هر جهت، به تاريخچه‌اى از اين شهر كه در زمان‌هاى مختلف در تحت سلطه چه حكومت‌هايى بوده است، پرداخته است؛ مثلا در زمان عباسيان در دست سلاجقه روم بوده و ايشان بر اين منطقه حكومت مى‌راندند. ايشان، در مقدمه، بحث مفصلى در باره زمين‌هاى كشاورزى اين منطقه كرده‌اند كه بسيار حاصل‌خيز بوده و دولت‌هاى مختلف از آن جهت، از اين منطقه بسيار سود برده‌اند. يكى از جهات حايز اهميت اين بخش، فهرست مفصلى از حاكمان اين منطقه مى‌باشد كه بر اساس كتب تاريخى مشخص شده‌اند.
[[زکار، سهیل|سهيل زكار]]، در مقدمه، بعد از اشاره به اينكه اين شهر به دست بايبرس از دست مسيحيان دوباره باز پس گرفته شده است، برگشتى به عقب زده و بعد از معرفى صفد و مشخص كردن مناطق اين شهر از هر جهت، به تاريخچه‌اى از اين شهر كه در زمان‌هاى مختلف در تحت سلطه چه حكومت‌هايى بوده است، پرداخته است؛ مثلا در زمان عباسيان در دست سلاجقه روم بوده و ايشان بر اين منطقه حكومت مى‌راندند. ايشان، در مقدمه، بحث مفصلى درباره زمين‌هاى كشاورزى اين منطقه كرده‌اند كه بسيار حاصل‌خيز بوده و دولت‌هاى مختلف از آن جهت، از اين منطقه بسيار سود برده‌اند. يكى از جهات حايز اهميت اين بخش، فهرست مفصلى از حاكمان اين منطقه مى‌باشد كه بر اساس كتب تاريخى مشخص شده‌اند.


در ذى المقدمه كتاب نيز مفصلا به تاريخ احياى اين شهر در طول تاريخ پرداخته شده است كه در نوع خود حايز اهميت مى‌باشد. اينكه نظر مورخان شرق شناس و غربى در باره اين شهر تاريخى و وقايع اتفاق افتاده در آن چگونه مى‌باشد و فتح اين شهر و... بخش ديگرى از اطلاعات ذى المقدمه است كه در اين بخش به فتح شهر به وسيله بايبرس اشاره شده است و مى‌تواند اطلاعات تاريخى خوبى از اين شهر و جنگ‌هاى صليبى در اختيار بگذارد.
در ذى المقدمه كتاب نيز مفصلا به تاريخ احياى اين شهر در طول تاريخ پرداخته شده است كه در نوع خود حايز اهميت مى‌باشد. اينكه نظر مورخان شرق شناس و غربى درباره اين شهر تاريخى و وقايع اتفاق افتاده در آن چگونه مى‌باشد و فتح اين شهر و... بخش ديگرى از اطلاعات ذى المقدمه است كه در اين بخش به فتح شهر به وسيله بايبرس اشاره شده است و مى‌تواند اطلاعات تاريخى خوبى از اين شهر و جنگ‌هاى صليبى در اختيار بگذارد.


بخشى از گزارشات سلطان بايبرس نيز ضميمه شده و بخشى نيز به معرفى اين پادشاه گذاشته شده است.
بخشى از گزارشات سلطان بايبرس نيز ضميمه شده و بخشى نيز به معرفى اين پادشاه گذاشته شده است.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش