پرش به محتوا

دارونامه طوبا: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'در باره' به 'درباره'
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - 'در باره' به 'درباره')
خط ۵۵: خط ۵۵:




در بخش اول، گفتار نخست، در باره قوانين ساخت و استفاده از داروست. ساخت و استفاده از دارو در پزشكى ايرانى، قواعد و قوانين بسيارى دارد كه در اين گفتار به مهم‌ترين اين قوانين كه در كتب اطباى بزرگ آمده، اشاره شده است.
در بخش اول، گفتار نخست، درباره قوانين ساخت و استفاده از داروست. ساخت و استفاده از دارو در پزشكى ايرانى، قواعد و قوانين بسيارى دارد كه در اين گفتار به مهم‌ترين اين قوانين كه در كتب اطباى بزرگ آمده، اشاره شده است.


گفتار دوم، در باره شيوه‌هاى تعيين درجه داروهاى مركب است. يكى ديگر از موضوعات مهم در داروسازى، تعيين درجه يك داروى مركب است. اكثر اطباى بزرگ در كتب قرابادين، به اين مسئله پرداخته‌اند. در اين گفتار، شيوه‌هاى به دست آوردن درجه داروهاى مركب بر اساس نظريات حكيم محمدشريف‌خان دهلوى در كتاب «علاج الامراض» و سيد محمدحسين عقيلى خراسانى در كتاب «قرابادين كبير» است.
گفتار دوم، درباره شيوه‌هاى تعيين درجه داروهاى مركب است. يكى ديگر از موضوعات مهم در داروسازى، تعيين درجه يك داروى مركب است. اكثر اطباى بزرگ در كتب قرابادين، به اين مسئله پرداخته‌اند. در اين گفتار، شيوه‌هاى به دست آوردن درجه داروهاى مركب بر اساس نظريات حكيم محمدشريف‌خان دهلوى در كتاب «علاج الامراض» و سيد محمدحسين عقيلى خراسانى در كتاب «قرابادين كبير» است.


گفتار سوم، در باره معرفى 400 داروى مفرد پركاربرد در پزشكى ايرانى و ذكر طبيعت و مقدار شربت آن‌هاست. منبع اصلى اين گفتار، كتاب «مخزن الادويه» مرحوم عقيلى است كه با بهره‌گيرى از ساير كتب قدما، اطلاعات آن كامل شده است. اين گفتار، توسط آقاى دانوش آذرگين گردآورى و تنظيم شده است.
گفتار سوم، درباره معرفى 400 داروى مفرد پركاربرد در پزشكى ايرانى و ذكر طبيعت و مقدار شربت آن‌هاست. منبع اصلى اين گفتار، كتاب «مخزن الادويه» مرحوم عقيلى است كه با بهره‌گيرى از ساير كتب قدما، اطلاعات آن كامل شده است. اين گفتار، توسط آقاى دانوش آذرگين گردآورى و تنظيم شده است.


گفتار چهارم، در باره اندازه‌سنج‌هاى متداول در پزشكى ايرانى است.
گفتار چهارم، درباره اندازه‌سنج‌هاى متداول در پزشكى ايرانى است.


گفتار پنجم، در زمينه نكات كاربردى در باره زمان مصرف داروست.
گفتار پنجم، در زمينه نكات كاربردى درباره زمان مصرف داروست.


گفتار ششم، در باره فهرست مهم‌ترين دارونامه‌هاى پزشكى ايرانى است.
گفتار ششم، درباره فهرست مهم‌ترين دارونامه‌هاى پزشكى ايرانى است.


پس از اين شش گفتار، تحرير متن اصلى كتاب كه در بيان انواع داروها، خواص، اجزاى دارو، شيوه ساخت دارو، زمان و مقدار مصرف و ملاحظات مصرف است، آغاز مى‌شود.
پس از اين شش گفتار، تحرير متن اصلى كتاب كه در بيان انواع داروها، خواص، اجزاى دارو، شيوه ساخت دارو، زمان و مقدار مصرف و ملاحظات مصرف است، آغاز مى‌شود.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش