پرش به محتوا

الشيعة: نص الحوار مع المستشرق كوربان: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' ' به ' ')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷: خط ۷:
|-
|-
|نام های دیگر کتاب  
|نام های دیگر کتاب  
|data-type='otherBookNames'|شیعه: مذاکرات و مکاتبات پرفسور [[کربن، هانری|هانری کربن]] با علامه سید محمد حسین طباطبائی. عربی
|data-type='otherBookNames'|شیعه: مذاکرات و مکاتبات پرفسور هانری کربن با علامه سید محمد حسین طباطبائی. عربی


شیعه: مذاکرات و مکاتبات پرفسور [[کربن، هانری|هانری کربن]] با علامه سید محمد حسین طباطبائی
شیعه: مذاکرات و مکاتبات پرفسور هانری کربن با علامه سید محمد حسین طباطبائی


نص الحوار مع المستشرق کوربان
نص الحوار مع المستشرق کوربان
خط ۵۳: خط ۵۳:




«الشيعه نص الحوار مع المستشرق كوربان» كتابى است از سيد محمد حسين طباطبايى درباره‌ى پاره‌اى از مسائل كلامى و اعتقادى شيعه كه به زبان عربى ترجمه شده است.
'''الشيعه نص الحوار مع المستشرق كوربان''' كتابى است از سيد محمد حسين طباطبايى درباره‌ى پاره‌اى از مسائل كلامى و اعتقادى شيعه كه به زبان عربى ترجمه شده است.


اصل كتاب در سال 1959 ميلادى نگاشته شده است. آقاى جواد على كسار آن را به زبان عربى درآورده تا مورد استفاده عرب زبانها نيز واقع شود.
اصل كتاب در سال 1959 ميلادى نگاشته شده است. آقاى جواد على كسار آن را به زبان عربى درآورده تا مورد استفاده عرب زبانها نيز واقع شود.
خط ۷۰: خط ۷۰:
كتاب حاضر از سه مقدمه تشكيل يافته است.
كتاب حاضر از سه مقدمه تشكيل يافته است.


1- مقدمه مترجم كتاب.
#مقدمه مترجم كتاب.
 
#مقدمه‌اى از [[خسروشاهی، هادی|سيد هادى خسروشاهى]] در رمضان سال 1397 ميلادى در شهر قم نوشته است. وى در اين مقدمه به ذكر حقانيت ولايت حضرت على عليه السلام پرداخته؛ و وظايف شيعيان را در قبال مسئله امامت درا گوشزد كرده است. اين مقدمه در چاپ اول كتاب ذكر نشده است و از چاپ دوم به بعد ضميمه كتاب شده است.
2- مقدمه‌اى از [[خسروشاهی، هادی|سيد هادى خسروشاهى]] در رمضان سال 1397 ميلادى در شهر قم نوشته است. وى در اين مقدمه به ذكر حقانيت ولايت حضرت على عليه السلام پرداخته؛ و وظايف شيعيان را در قبال مسئله امامت درا گوشزد كرده است. اين مقدمه در چاپ اول كتاب ذكر نشده است و از چاپ دوم به بعد ضميمه كتاب شده است.
#مقدمه‌اى از علامه در رابطه با جلساتى است كه با استاد كوربان داشته است و سخنانى كه كوربان درباره‌ى مذهب به حق شيعه بيان نموده.
 
3- مقدمه‌اى از علامه در رابطه با جلساتى است كه با استاد كوربان داشته است و سخنانى كه كوربان درباره‌ى مذهب به حق شيعه بيان نموده.


== ساختار كتاب ==
== ساختار كتاب ==
خط ۸۱: خط ۷۹:
اصل كتاب از چهار بخش تشكيل يافته است:
اصل كتاب از چهار بخش تشكيل يافته است:


1- درباره چگونگى پيدايش شيعه و روش شيعه در علوم و فقه و تاريخ و تفسير و فلسفه است.
#درباره چگونگى پيدايش شيعه و روش شيعه در علوم و فقه و تاريخ و تفسير و فلسفه است.
 
#پيرامون سوالات دكتر كوربان و جوابهايى است كه علامه به آن اشاره كرده‌اند. بيشتر مسايل آن مربوط به بحث توحيد و صفات بارى تعالى است و گاهى نيز در ارتباط با نبوت و ولايت مى‌باشد.
2- پيرامون سوالات دكتر كوربان و جوابهايى است كه علامه به آن اشاره كرده‌اند. بيشتر مسايل آن مربوط به بحث توحيد و صفات بارى تعالى است و گاهى نيز در ارتباط با نبوت و ولايت مى‌باشد.
#ردى است بر نقدهايى كه بر اين كتاب زده شده، و يك سرى مسايل مانند چگونگى تفسير قرآن به قرآن و خلقت ارواح قبل از ابدان و وحدت اسلامى و غيره مى باشد.
 
#در مورد حاشيه‌هاى مفصل و توضيحاتى است كه آقاى خسروشاهى داده‌اند. اين حواشى بالغ بر 120 مورد ميباشد كه در خاتمه ذكرى از فهرست محتويات كتاب شده است.
3- ردى است بر نقدهايى كه بر اين كتاب زده شده، و يك سرى مسايل مانند چگونگى تفسير قرآن به قرآن و خلقت ارواح قبل از ابدان و وحدت اسلامى و غيره مى باشد.
 
4- در مورد حاشيه‌هاى مفصل و توضيحاتى است كه آقاى خسروشاهى داده‌اند. اين حواشى بالغ بر 120 مورد ميباشد كه در خاتمه ذكرى از فهرست محتويات كتاب شده است.


== نسخه شناسى ==
== نسخه شناسى ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش