پرش به محتوا

مجتهد شبستری، محمد: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' .' به '.'
جز (جایگزینی متن - ' ' به ' ')
جز (جایگزینی متن - ' .' به '.')
خط ۳۲: خط ۳۲:




محمد مجتهد شبسترى در سال 1315 در شبستر (آذربايجان شرقى) چشم به جهان گشود . وى در 5 سالگى به اتفاق خانواده براى سكونت به تبريز منتقل شد. پدرش مرحوم آيه اللّه حاج ميرزا كاظم از فقيهان مبارز دوران استبداد رضاخانى بود. وى پس از پايان تحصيلات از حوزه نجف اشرف، مدّتى در شبستر رحل اقامت افكند. سپس ده سال آخرِ عمرش را مقيم تبريز شد و از عالمان طراز اوّل شهر به شمار مى‌آمد. جدّش مرحوم ملاّ على اشرف از علماى بزرگ آذربايجان بوده‌اند.  
محمد مجتهد شبسترى در سال 1315 در شبستر (آذربايجان شرقى) چشم به جهان گشود. وى در 5 سالگى به اتفاق خانواده براى سكونت به تبريز منتقل شد. پدرش مرحوم آيه اللّه حاج ميرزا كاظم از فقيهان مبارز دوران استبداد رضاخانى بود. وى پس از پايان تحصيلات از حوزه نجف اشرف، مدّتى در شبستر رحل اقامت افكند. سپس ده سال آخرِ عمرش را مقيم تبريز شد و از عالمان طراز اوّل شهر به شمار مى‌آمد. جدّش مرحوم ملاّ على اشرف از علماى بزرگ آذربايجان بوده‌اند.  


== دوران تحصيل ==
== دوران تحصيل ==
خط ۵۵: خط ۵۵:
او در دانشكده الهيات، سالهاى متمادى در رشته‌هاى كلام تطبيقى، تاريخ اديان تطبيقى و عرفان تطبيقى (يهوديت، مسيحيت، اسلام، بوديسم و هندوئيسم) در مقطع كارشناسى ارشد و دكترى تدريس كرد. راهنمائى و يا مشاوره ده‌ها رساله كارشناسى ارشد و دكترى در دروس تخصصى ياد شده را بر عهده گرفت.
او در دانشكده الهيات، سالهاى متمادى در رشته‌هاى كلام تطبيقى، تاريخ اديان تطبيقى و عرفان تطبيقى (يهوديت، مسيحيت، اسلام، بوديسم و هندوئيسم) در مقطع كارشناسى ارشد و دكترى تدريس كرد. راهنمائى و يا مشاوره ده‌ها رساله كارشناسى ارشد و دكترى در دروس تخصصى ياد شده را بر عهده گرفت.


مجتهد شبسترى در سال 1376 كتاب «هرمنوتيك، كتاب و سنت» را منتشر كرد وى قبلاً بخشى از موضوعات اين كتاب را براى دانشجويان كارشناسى ارشد دانشكده الهيات تدريس كرده بود. با نشر اين اثر به زبان فارسى، چشم‌انداز جديدى براى پژوهشگران علوم دينى و خصوصاً دانشوران حوز علميه قم گشوده شد و آنان با موضوعى بسيار مهم يعنى نسبت كتاب و سنت -- كه هميشه دو منبع اصلى علوم اسلامى بوده‌اند -- با هرمنوتيك جديد براى اولين‌بار، آشنا شدند. در سالهاى بعد كتابها و مقالات متعددى در اين باب نوشته شد آراء وى نيز مورد مخالفت‌ها و موافقت‌هاى زياد قرار گرفت امّا بالاخره هرمنوتيك جديد جاى خود را در ادبيات دينى معاصر ايران باز كرد. وى تحقيقات و مباحث خود را براى روشن‌تر ساختن نظرياتى كه مطرح كرده بود همچنان ادامه داد و در سالهاى پسين كتابهاى «ايمان و آزادى»، «نقدى بر قرائت رسمى از دين» و «تأملاتى در قرائت انسانى از دين» را منتشر كرد. كه هر كدام از آنها به گونه‌اى به همان مسئله پرداخته‌اند. وى در بيست سال اخير ارتباط علمى و فلسفى خود با جهان غرب را همواره حفظ كرده و در سمينارها و كنفرانس‌هاى بين‌المللى متعدد كه به مباحث الهيات تطبيقى و يا گفتگوهاى ميان اديان مرتبط است شركت نموده و در آنها سخنرانى كرده است. مجتهد شبسترى در 5 سال اخير بنا به دعوت دانشگاه وين (اتريش) و دانشگاه بن (آلمان) نظرات خود در باب نسبت متون دينى اسلام با هرمنوتيك جديد و نسبت اسلام دموكراسى و حقوق بشر را براى دانشجويان رشته‌هاى اسلام‌شناسى و حقوق آن دانشگاه‌ها به صورت درس گفتارهاى فشرده (Vorlesung) تدريس كرده است. از وى مقالات متعددى به زبانهاى آلمانى و عربى در مجله‌هاى تخصصى اروپايى و عربى منتشر شده است. صاحب‌نظران متعددى مقالات او را به آلمانى و انگليسى و عربى و تركى ترجمه و منتشر كردند و يا بر افكار او نقد نوشته‌اند .
مجتهد شبسترى در سال 1376 كتاب «هرمنوتيك، كتاب و سنت» را منتشر كرد وى قبلاً بخشى از موضوعات اين كتاب را براى دانشجويان كارشناسى ارشد دانشكده الهيات تدريس كرده بود. با نشر اين اثر به زبان فارسى، چشم‌انداز جديدى براى پژوهشگران علوم دينى و خصوصاً دانشوران حوز علميه قم گشوده شد و آنان با موضوعى بسيار مهم يعنى نسبت كتاب و سنت -- كه هميشه دو منبع اصلى علوم اسلامى بوده‌اند -- با هرمنوتيك جديد براى اولين‌بار، آشنا شدند. در سالهاى بعد كتابها و مقالات متعددى در اين باب نوشته شد آراء وى نيز مورد مخالفت‌ها و موافقت‌هاى زياد قرار گرفت امّا بالاخره هرمنوتيك جديد جاى خود را در ادبيات دينى معاصر ايران باز كرد. وى تحقيقات و مباحث خود را براى روشن‌تر ساختن نظرياتى كه مطرح كرده بود همچنان ادامه داد و در سالهاى پسين كتابهاى «ايمان و آزادى»، «نقدى بر قرائت رسمى از دين» و «تأملاتى در قرائت انسانى از دين» را منتشر كرد. كه هر كدام از آنها به گونه‌اى به همان مسئله پرداخته‌اند. وى در بيست سال اخير ارتباط علمى و فلسفى خود با جهان غرب را همواره حفظ كرده و در سمينارها و كنفرانس‌هاى بين‌المللى متعدد كه به مباحث الهيات تطبيقى و يا گفتگوهاى ميان اديان مرتبط است شركت نموده و در آنها سخنرانى كرده است. مجتهد شبسترى در 5 سال اخير بنا به دعوت دانشگاه وين (اتريش) و دانشگاه بن (آلمان) نظرات خود در باب نسبت متون دينى اسلام با هرمنوتيك جديد و نسبت اسلام دموكراسى و حقوق بشر را براى دانشجويان رشته‌هاى اسلام‌شناسى و حقوق آن دانشگاه‌ها به صورت درس گفتارهاى فشرده (Vorlesung) تدريس كرده است. از وى مقالات متعددى به زبانهاى آلمانى و عربى در مجله‌هاى تخصصى اروپايى و عربى منتشر شده است. صاحب‌نظران متعددى مقالات او را به آلمانى و انگليسى و عربى و تركى ترجمه و منتشر كردند و يا بر افكار او نقد نوشته‌اند.


در سال 1385 وى مشمول بازنشستگى سنى شد. پس از بازنشستگى، دو دانشگاه‌از آلمان و اتريش جهت تدريس از وى دعوت به عمل آوردند ولى او به علت وضعيت نامساعد مزاجى آن دعوت‌ها را نپذيرفت.
در سال 1385 وى مشمول بازنشستگى سنى شد. پس از بازنشستگى، دو دانشگاه‌از آلمان و اتريش جهت تدريس از وى دعوت به عمل آوردند ولى او به علت وضعيت نامساعد مزاجى آن دعوت‌ها را نپذيرفت.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش