پرش به محتوا

كتابشناخت اخلاق اسلامی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' ؛' به '؛')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۸۰: خط ۸۰:
بازخوانى تفصيلى كتاب‌ها در هشت محور زير صورت گرفته است:
بازخوانى تفصيلى كتاب‌ها در هشت محور زير صورت گرفته است:


1. «شرح حال و آثار مؤلف»: مختصرى از حيات علمى - اجتماعى صاحب اثر درج شده، آن‌گاه فهرستى از همه آثار اخلاقى وى (در صورت وجود) ارائه گرديده است، اما از ساير آثار مؤلف در شاخه‌هاى ديگر علوم، به ذكر يكى دو اثر از مهم‌ترين‌ها اكتفا شده است.
#«شرح حال و آثار مؤلف»: مختصرى از حيات علمى - اجتماعى صاحب اثر درج شده، آن‌گاه فهرستى از همه آثار اخلاقى وى (در صورت وجود) ارائه گرديده است، اما از ساير آثار مؤلف در شاخه‌هاى ديگر علوم، به ذكر يكى دو اثر از مهم‌ترين‌ها اكتفا شده است.
 
#«نسخه‌ها و چاپ‌ها»: در اين بخش، در حد امكان، مهم‌ترين نسخه‌هاى خطى و برترين چاپ‌هاى آن اثر، به‌ويژه چاپ‌هاى تحقيق‌شده معرفى شده است.
2. «نسخه‌ها و چاپ‌ها»: در اين بخش، در حد امكان، مهم‌ترين نسخه‌هاى خطى و برترين چاپ‌هاى آن اثر، به‌ويژه چاپ‌هاى تحقيق‌شده معرفى شده است.
#«آثار وابسته»: مشتمل بر آثارى مانند ترجمه‌ها، شرح‌ها، نقدها، تعليقه‌ها، تلخيص‌ها، گزيده‌ها، فهرست‌ها و ساير آثارى است كه با نظر به اثر اصلى نگاشته شده است.
 
#«گستره موضوعات»: سرفصل‌هاى اخلاقى كتاب، مورد توجه قرار گرفته و گفته شده كه آيا اين عناوين، همه گستره علم اخلاق را پوشش داده يا خير؟
3. «آثار وابسته»: مشتمل بر آثارى مانند ترجمه‌ها، شرح‌ها، نقدها، تعليقه‌ها، تلخيص‌ها، گزيده‌ها، فهرست‌ها و ساير آثارى است كه با نظر به اثر اصلى نگاشته شده است.
#«ساختار كتاب و گزارش مباحث»: حاوى خلاصه‌اى از محتواى كتاب است. همچنين در اين بخش تلاش شده توصيف گويايى از منطق حاكم بر چينش مباحث و انسجام ميان سرفصل‌هاى كتاب ذكر شود و سپس به ارزيابى و تجزيه و تحليل آن پيوندها اشاره گردد.
 
#«روش كتاب»: در اين عنوان كوشش شده تا آنجا كه مى‌توان متن را استنطاق كرد و به كشف مؤلفه‌هاى روش‌شناختى انديشه مؤلف راه برده و شيوه مورد نظر وى به‌تفصيل بازگو گردد.
4. «گستره موضوعات»: سرفصل‌هاى اخلاقى كتاب، مورد توجه قرار گرفته و گفته شده كه آيا اين عناوين، همه گستره علم اخلاق را پوشش داده يا خير؟
#«ادبيات كتاب»: در اين بخش، ويژگى‌هاى قلم مؤلف از قبيل فخامت و استوارى علمى، سلاست و اغلاق، ايجاز و تطويل، صنايع ادبى، اصطلاحات و دستگاه واژگانى و نيز ميزان بهره كتاب از شعر، حكايت و تمثيل براى مخاطب تبيين گرديده است.
 
#«ارزيابى نهايى»: در اين بخش حاصل بررسى‌هاى مختلفى كه در هفت محور گذشته در باره كتاب صورت گرفته، يك‌جا و مختصر عرضه شده و داورى نهايى در باره آن ارائه گرديده است؛ بنابراين، اين بخش، حاوى عمده‌ترين نقاط قوت و نقاط ضعف كتاب است <ref>همان، ص 22</ref>.
5. «ساختار كتاب و گزارش مباحث»: حاوى خلاصه‌اى از محتواى كتاب است. همچنين در اين بخش تلاش شده توصيف گويايى از منطق حاكم بر چينش مباحث و انسجام ميان سرفصل‌هاى كتاب ذكر شود و سپس به ارزيابى و تجزيه و تحليل آن پيوندها اشاره گردد.
 
6. «روش كتاب»: در اين عنوان كوشش شده تا آنجا كه مى‌توان متن را استنطاق كرد و به كشف مؤلفه‌هاى روش‌شناختى انديشه مؤلف راه برده و شيوه مورد نظر وى به‌تفصيل بازگو گردد.
 
7. «ادبيات كتاب»: در اين بخش، ويژگى‌هاى قلم مؤلف از قبيل فخامت و استوارى علمى، سلاست و اغلاق، ايجاز و تطويل، صنايع ادبى، اصطلاحات و دستگاه واژگانى و نيز ميزان بهره كتاب از شعر، حكايت و تمثيل براى مخاطب تبيين گرديده است.
 
8. «ارزيابى نهايى»: در اين بخش حاصل بررسى‌هاى مختلفى كه در هفت محور گذشته در باره كتاب صورت گرفته، يك‌جا و مختصر عرضه شده و داورى نهايى در باره آن ارائه گرديده است؛ بنابراين، اين بخش، حاوى عمده‌ترين نقاط قوت و نقاط ضعف كتاب است <ref>همان، ص 22</ref>.


آنچه در بيان محورهاى كتاب‌شناسى گفته شد مربوط به كتاب‌شناسى مكتب اخلاق فلسفى، عرفانى و تلفيقى است، اما در معرفى آثار اخلاق نقلى، محورهاى ششم و هفتم تغيير يافته است؛ بدين ترتيب كه دو عنوان «روش» و «ادبيات كتاب» حذف و دو عنوان «درجه اعتبار» و «انطباق عناوين» اضافه شده است <ref>همان</ref>.
آنچه در بيان محورهاى كتاب‌شناسى گفته شد مربوط به كتاب‌شناسى مكتب اخلاق فلسفى، عرفانى و تلفيقى است، اما در معرفى آثار اخلاق نقلى، محورهاى ششم و هفتم تغيير يافته است؛ بدين ترتيب كه دو عنوان «روش» و «ادبيات كتاب» حذف و دو عنوان «درجه اعتبار» و «انطباق عناوين» اضافه شده است <ref>همان</ref>.
خط ۱۴۵: خط ۱۳۸:
== منابع مقاله ==
== منابع مقاله ==


1. مقدمه و متن كتاب.
#مقدمه و متن كتاب.
 
#«اخلاق (تعداد منابع: 60 اصلى و 6 ارجاعى)» (14 صفحه، از 61 تا 74)، پايگاه مجلات تخصصى نور، اطلاع‌رسانى و كتابدارى، كتاب‌هاى اسلامى، پاييز و زمستان 1385، شماره 26 و 27.
2. «اخلاق (تعداد منابع: 60 اصلى و 6 ارجاعى)» (14 صفحه، از 61 تا 74)، پايگاه مجلات تخصصى نور، اطلاع‌رسانى و كتابدارى، كتاب‌هاى اسلامى، پاييز و زمستان 1385، شماره 26 و 27.




۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش