پرش به محتوا

الأنظار التفسيرية للشيخ الأنصاري: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۶ سپتامبر ۲۰۱۹
جز
جایگزینی متن - 'ب‎ا' به 'ب‌ا'
جز (جایگزینی متن - 'ه‎ج' به 'ه‌ج')
جز (جایگزینی متن - 'ب‎ا' به 'ب‌ا')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۸: خط ۳۸:
   
   
==گزارش محتوا==
==گزارش محتوا==
از اولین انواع تفسیر موضوعی، تفسیر فقهی قرآن کریم است که با نام «آيات الأحكام» شناخته می‌شود و از دقیق‎ترین تفاسیر و متقن‎ترین آنهاست. اولین تفسیر فقهی قرآن، تفسیر [[شافعی، محمد بن ادریس|امام محمد بن ادریس شافعی]] (متوفی 204ق) است که احمد بن حسین بیهقی نیشابوری صاحب کتاب «[[السنن الكبری]]» (متوفی 458ق) آن را گردآوری و تدوین کرده است. پس از او [[جصاص، احمد بن علی|احمد بن علی رازی]] مشهور به جصاص (متوفی 370ق) با نوشتن «[[أحكام القرآن (جصاص)|أحكام القرآن]]»، آيات الأحكام را توسعه داد. همچنین دیگر فقها به‌طور مستقل یا در ضمن نوشته‌های فقهی فراگیر خود به موضوع آيات الأحكام پرداختند. اولین عالم شیعی که در رساله مستقلی به این موضوع پرداخت، [[قطب راوندی، سعید بن هبةالله|قطب‎الدین سعید بن هبة‎الله راوندی]] (متوفی 573ق) است که عالمی جامع‎الاطراف بوده و در علوم مختلف اسلامی آثاری نوشته است و «[[منهاج البراعة في شرح نهج‌البلاغة (خویی)|منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة]]» از مهم‎ترین آثار اوست و ابن ابی‌الحدید در شرح نهج البلاغه بر آن اعتماد کرده است. پس از آن «أحكام القرآن» فاضل مقداد سیوری (متوفی 826ق) با نام «[[كنز العرفان في فقه القرآن]]» از بهترین و کامل‎ترین کتب آيات الأحكام است. «[[زبدة البيان في أحكام القرآن]]» [[احمد بن محمد اردبیلی]] (متوفی 993ق) و «[[مسالك الأفهام إلی آيات الأحكام]]» [[فاضل جواد، جواد بن سعید|فاضل جواد کاظمی]] و «قلائد الدرر في بيان آيات الأحكام بالأثر» احمد بن اسماعیل جزایری (متوفی 1159ق) از دیگر آثار در این موضوع است<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/39872/1/9 ر.ک: مقدمه محمدهادی معرفت، ص10-9]</ref>‎.  
از اولین انواع تفسیر موضوعی، تفسیر فقهی قرآن کریم است که با نام «آيات الأحكام» شناخته می‌شود و از دقیق‎ترین تفاسیر و متقن‎ترین آنهاست. اولین تفسیر فقهی قرآن، تفسیر [[شافعی، محمد بن ادریس|امام محمد بن ادریس شافعی]] (متوفی 204ق) است که احمد بن حسین بیهقی نیشابوری صاحب کتاب «[[السنن الكبری]]» (متوفی 458ق) آن را گردآوری و تدوین کرده است. پس از او [[جصاص، احمد بن علی|احمد بن علی رازی]] مشهور به جصاص (متوفی 370ق) با نوشتن «[[أحكام القرآن (جصاص)|أحكام القرآن]]»، آيات الأحكام را توسعه داد. همچنین دیگر فقها به‌طور مستقل یا در ضمن نوشته‌های فقهی فراگیر خود به موضوع آيات الأحكام پرداختند. اولین عالم شیعی که در رساله مستقلی به این موضوع پرداخت، [[قطب راوندی، سعید بن هبةالله|قطب‌الدین سعید بن هبة‎الله راوندی]] (متوفی 573ق) است که عالمی جامع‎الاطراف بوده و در علوم مختلف اسلامی آثاری نوشته است و «[[منهاج البراعة في شرح نهج‌البلاغة (خویی)|منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة]]» از مهم‎ترین آثار اوست و ابن ابی‌الحدید در شرح نهج البلاغه بر آن اعتماد کرده است. پس از آن «أحكام القرآن» فاضل مقداد سیوری (متوفی 826ق) با نام «[[كنز العرفان في فقه القرآن]]» از بهترین و کامل‎ترین کتب آيات الأحكام است. «[[زبدة البيان في أحكام القرآن]]» [[احمد بن محمد اردبیلی]] (متوفی 993ق) و «[[مسالك الأفهام إلی آيات الأحكام]]» [[فاضل جواد، جواد بن سعید|فاضل جواد کاظمی]] و «قلائد الدرر في بيان آيات الأحكام بالأثر» احمد بن اسماعیل جزایری (متوفی 1159ق) از دیگر آثار در این موضوع است<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/39872/1/9 ر.ک: مقدمه محمدهادی معرفت، ص10-9]</ref>‎.  


اما کتاب حاضر را صاحبعلی محبی از تألیفات فقهی و اصولی [[انصاری، مرتضی بن محمدامین|شیخ انصاری]] استخراج کرده است. این اثر از نفیس‎ترین آثار اصحاب قلم معاصر در موضوع خود است<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/39872/1/11 ر.ک: همان، ص11]</ref>‎.  
اما کتاب حاضر را صاحبعلی محبی از تألیفات فقهی و اصولی [[انصاری، مرتضی بن محمدامین|شیخ انصاری]] استخراج کرده است. این اثر از نفیس‎ترین آثار اصحاب قلم معاصر در موضوع خود است<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/39872/1/11 ر.ک: همان، ص11]</ref>‎.  
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش